Posts

Showing posts from November, 2009

Eid 1430: Raya Satu Malaya

Image
Raya tahun ni, merupakan raya yang paling meriah, padat dengan jadual ziarah menziarah keluarga dan sahabat dan paling expansive. Ialah sebelum ini aku hanya ada satu keluarga, sekarang aku sudah ada dua keluarga, sebelah aku dan sebelah Hani.

Sejak lepas kahwin bulan 6 hari tu kami terus pulang ke Qatar, aku tak sempat untuk mengenali saudara mara Hani. Dia pun macam tu juga. So Raya ni kami dah buat perancangan rapi untuk menziarah saudara mara dan sahabat yang ada dari kedua belah pihak. Siap dengan itinerary. Tak lupa juga buah tangan dari Qatar, Baklava. Sampai excess baggage, dan beg Samsonite besar aku tu pun sampai tertanggal zip.
Bila keluarga dan saudara mara dah bertambah, maka kosnya pun bertambah lah. Pening juga nak aturkan duit raya, nak asing asingkan siapa yang patut diberi lebih. Budget kena cukup. Tetapi, kerana kami sampai Malaysia lagi satu hari nak raya, maka bank2 pun dah tak ada stok duit2 kecil, so aku cuma dapat tukar sedikit RM 10 selebihnya RM 50. Jadi untung…

Wrong seat

This was such an embarrassing story quite frankly. Qatari drives on the left. Sometimes I got confused after spending 2 months in Malaysia and got used to the rules of driving on the right hand side of the vehicles.

One day, after work, I rushed to the company van that was already waiting for me outside. There was someone sitting at the front right (great the driver’s here, I thought). There was someone else cleaning the vehicle outside. He looks familiar. There were few other people near the van. They were chatting. This guy (cleaning the van) smiled. I smiled back and trying to remember if I know him while finding my way to the left seat at the front of the van.

I took the seat, fasten the seatbelt (safety first remember) and smiled at the guy on my right (the one I thought was the driver). He looked puzzled and turned looking at the guy who was cleaning the van (now cleaning the rear window). From the rear view mirror I saw the cleaning guy smiling wider than a normal smile, to a po…