Dari Jemapoh ke Manchester : Episod Akhir

Manchester



Sampai2 je kat Stesen Manchester Picaddily, kitorang terus simpan bag kat keep luggage service dan ambil teksi terus ke Old Trafford. Keadaan sekitar stadium masatu dah penuh dengan penyokong2 Man Utd. Penyokong Arsenal aku tak nampak. Yang ramai2 satu train tadi aku tak tahu diorang kemana. Maybe diorang semua dah ada special arrangement kut. Aku yang pakai jersey Arsenal ni siap cover2 dengan jaket yang aku pinjam dari Da’a. Da’a was so excited akhirnya dapat menjejakkan kaki ke Old Trafford, pulak tu di hari yang mana Man Utd berkemungkinan akan celebrate kemenangan diorang season ni. Aku pun melayankan aja lah.
Enroute to Old Trafford

Sir Matt Busby Way
Selepas bergambar di luar stadium, kitorang masuk ke Megastore. Aku dipaksa oleh Da’a untuk membeli jersey Man Utd. Dalam terpaksa, aku pun belilah satu jersey Man Utd yang lengan panjang tu. Bila nak bayar tu, aku suruh the cashier to remove all the tags, pasal aku nak pakai sekarang, and dia ternampak jersey Arsenal aku. Cashier tu siap tu siap cakap ’You bought this, just to cover that? sambil menggelengkan kepala.
Aku memang respect la system crowd control diorang. Bayangkan haritu ada lebih kurang 75 ribu orang membanjiri stadium, tapi jumlah penonton yang besar ni dapat diurus dengan sistematik. Seat was assigned with each ticket and you are to enter / exit at designated gates only. Gates dia pun punya lah banyak, and clearly marked. Kalau kat Malaysia ni sure kecoh dan berebut2, pasal pintu bukak sikit je.

- 18 times and that’s a fact (repeated continuously)
- Are you watching, are you watching, are you watching Merseyside
At the Theatre of Dreams

Arsenal scored 1 win 1 draw against the champ this season

The celebration
Macam faham je si Da'a tu

What most Man Utd's fans have in common, BELLY
Kitorang naik tram balik ke Manchester, masatu perut aku dah lapar gila. Kan kitorang tak makan lagi dari pagi, Cuma makan chips je dalam train. Ingat nak makan kat stesen je, so on the way ke Picaddily station tu, kitorang terserempaklah dengan satu restoran ni, dia ada set meal 10 Pound. Nampak macam menyelerakan, restoran dia pun nampak nice. So kitorang pun terus je menuju ke pintu restoran yang dikawal 2 bouncer yang berbadan besar (Bouncer A and Bouncer B). Kitorang ditahan dari memasuki restoran oleh Boucer A, sambil berkata ”No Coles” (tak tahu dia cakap apa, tapi bunyi macam Coles). Kitorang tak berapa dengar and tak faham, so aku cakaplah ’Pardon me’. Tiba2 Bouncer B boleh menengking kitorang, “were you deaf?? United, united, united” sambil menunjuk jersey, bendera dan bag Man Utd yang kitorang bawak. Masa tu kitong tergaman. Tak sangka boleh kena layan macam tu. Dalam hati aku, memaki hamun dua2 bouncer tu, dah la muka masing2 macam swine, at least hormat lah sikit kita ni pelancong asing, customer. Panas betul hati aku. Tak pernah kena layan sehina tu. Peristiwa tu terus ‘mengomfemkan’ pandangan aku bahawa, orang Manchester memang tak friendly, and tak suka orang asing. Jauh beza dengan orang London, yang generally nya peramah dan mesra.

The pig sty
Tempat makan lain semua penuh. Sudahnya kitorang makan pie je kat Costa cafe, dengan kawan Da’a yang berkerja di sana. Lepas makan, aku ngan Da’a singgah sekejap kat kedai Primark. Banyak jugak aku shopping, tapi setakat shopping seluar dalam lah. Petang tu bila Christy dan Zaitun sampai dari London, kitorang terus bawak diorang ke hostel, dan rehat2. Masing2 kepenatan. Zaitun sakit kepala, Christy sakit belakang, aku sakit perut, masuk angin, Da’a kepenatan pasal terkinja-kinja sepanjang hari.





The Busby Babies who'd lost their lives in Munich 1958
The dressing room
Players Shower
The reserves bench
Habis je Stadium tour kitorang singgah Megastore. Aku belikan adik Boy satu jersey. Lama jugak kitorang dalam tu. Habis ronda kedai tu 2-3 round, aku pun keluar. Cuaca kat luar tu punya lah sejuk dan hujan pun mula turun. Tak lama lepastu Christy pun keluar. So aku dengan Christy menunggulah Da’a dengan Zaitun kat luar, dalam cuaca sejuk. Aku cuba call and text them, but was unanswered. Mula la aku hangin. 2 kali aku masuk semula, carik diorang, tapi tak jumpa. Boleh sampai 2 jam diorang kat dalam tu. Bila finally diorang keluar, diorang decide nak ke factory outlet dekat2 situ. Aku plak nak jalan2 sekitar bandaraya Manchester. So kitorang split. Aku ngan Christy, Da’a ngan Zaitun. Kitorang set nak jumpa semula kat Hostel pukul 4pm. Masa tu dah pukul 1.30pm. Aku rasa rugi kalau pergi Manchester without seeing Manchester. Hujan yang mulanya renyai2 tiba2 menjadi lebat. Nasib baik kitorang dapat teksi. Sampai town hujan masih belum reda. Aku ingat nak pusing2 town jalan kaki, masuk gallery, museum etc. Tapu memang tak sempat, and the rain did not help. Kitorang berteduh sekejap at pub, in town. Belakang Christy makin sakit. But the good thing, she never complains. Lepas hujan teduh kitorang pun berjalan sekitar city centre. We had lunch at Costa. Lepas makan, aku ngan Christy split. Dia ke Primark sebab tak larat jalan and memang dia nak shopping, and aku tetap dengan rancangan asal aku nak see as much of Manchester.

Manchester City






When we regroup at the hostel, I told Da’a and Zaitun to take the same route I took. Zaitun nak ke Primark. They still have time, sebab diorang akan balik semula ke London and have extra days to spend. From there we bid each other farewell. Aku kena ambik train ke London semula jam 5pm, as I have a flight to catch from Heathrow at 9pm. Christy pulak kena catch flight to Barcelona from Manchester Airport.

So aku naik Virgin Train sorang2 ke London. Sedih pulak rasanya berpisah dengan diorang. Entah bila lah dapat peluang berjalan dengan diorang lagi lepas ni. Sampai je London Euston, aku terus bergegas naik tube ke Heathrow and made it on-time. Sempat jugak aku beli jam tangan Bvlgari buat hantaran Hani.
I only had 45 minutes, so aku main ambik je gambar mana2 tempat yang aku rasa menarik, tanpa berhenti untuk menikmati suasana. Only then, I realised, that Manchester was actually quite a beautiful city. The area further than Primark has a lot of attractions and good shopping including the monstrous Manchester Arndale, and Harvey Nichols. They even have a ferris wheel called “Eyes of Manchester”. I walked passed the famous Urbis building and Hard Rock Café. I didn’t even stop at the HRC. Selalunya memang wajib aku singgah mana2 tempat yang ada HRC sebab aku collect baju dia. (Since dari sini lah aku stop collecting HRC shirts).
So I went to Old Trafford again half heartedly. The stadium tour was so-so, the tour guide was rude and arrogant. Pulak tu aku bukan peminat Man Utd. Bagi aku stadium dia bukan grand sangat pun. Buruk, tapi well mantained. Tapi dapatlah jugak learned about the crash yang membunuh 8 pemain Man Utd, meninjau bilik persalinan pemain, duduk kat bangku pemain simpanan, lalu bawah terowong tempat players keluar, tengok keadaan pitch stadium yang teruk tu. Memang tour guide tu pun kata diorang ada masalah padang dan masalah rumput kerana rumput dia tak dapat cukup matahari.
Aktiviti pagi ni ialah Stadium tour. Ake sebenarnya malas nak join. Pasal yelah semalam aku dah pergi stadium tu, jersey pun dah beli, so aku nak lah guna masa yang ada ni untuk merayap sekitar Bandaraya Manchester ni, kerana, aku tak rasa aku akan kesini lagi. Tapi Da’a paksa2 jugak, dia kata stadium tour tu habis dalam sejam je. So aku ikut kan jelah, walaupun memang aku tak nak.
17 May 2009
Malam tu kitorang makan malam kat restoran Malaysia yang dicadangkan oleh Sarah Richardson (ex housemate aku kat Brisbane dulu). Ning nama dia. Sorang partner restoran ni org melayu, sorang lagi, local. Restoran ni memang cantik, dan makanan dia memang sedap. Barulah kitorang dapat rasakan keramahan orang Manchester. Aku akan sepuas-puasnya sampai senak-senak perut. Bukan senang dapat makan masakan Malaysia ni.
Suasana dalam stadium tu was electrifying. The home team was welcomed with a thunderous roar. It was like a dream to be here, at the Theatre of Dreams. The game ended with 0-0 draw. Congratulations to Man Utd for winning the championship, but Arsenal was a better team that day. Kitorang stayed sampai habis majlis penyampaian hadiah. It was a great experience, witnessing all of this live. So next year, kena book tiket ke London lah pasal the same ceremony will be held at The Emirates (Ni Nostradamus yang kata bukan aku). We had the same exhilarating experience outside the stadium after the game. Everybody was chanting and jumping in excitement. Da’a pun tak mengalah, nak jugak join sama, tapi chant tah apa2, bukan dia tau pun. Some of the chants that I picked up were:
Perjalanan ke Manchester, melalui kawasan countryside yang cantik. Padang ragut yang menghijau penuh dengan ternakan biri2 dan lembu memang amat2 mendamaikan. Tanah2 lapang pula dipenuhi dengan bunga2 kuning seluas mata memandang. Patutlah orang kata English countryside cantik. Bandar2 kecil dan pekan2 sepanjang perjalanan tu pun cantik. Real English towns. Ada satu kawasan tu penuh dengan terusan2 kecil, dan yang best nya siap ada boat2 kecil yang aku tak pasti tujuannya kerana, bentuknya tak macam boat conventional dan terusan2 tu pun kecik2 je.
Pagi ni hujan, aku ngan Da’a dah lambat nak kejar train ke Manchester. Train Virgin ke Manchester tu akan bertolak dari stesen London Euston. Kitorang dengan tak sarapan pagi, terus bergegas ke stesen Willesden Green tu dalam hujan2 dengan bag aku yang berat gila tu. Sampai2 je, rupa2nya stesen tu tutup. Ada refurbishment work. Macam mana ni? Teksi, satu pun tak nampak. Nasib baik tak jauh dari stesen tu ada kedai teksi sewa. So kitorg charter satu kereta ke Euston. Sampai je Euston, macam dalam Amazing Race kitorang berlari beli teket (rupanya beli return lagi murah dari beli single, aku gi beli single je) then to the platform. Kitorang sampai ngam2 sebelum train kol 8.50 bertolak. Dalam train tu penuh dengan peminat2 bola kedua2 team dengan jersey masing2. Dia tak assign seat, so boleh duduk mana2 as long as bukan seat yang reserved. Dah penat2 carik seat tu sekali kena tukar train, sebab train tu ada masalah teknikal. Berebut pulak ke train sebelah. Tapi yang bagusnya, diorang ni bergerak in orderly manner, so proses pertukaran train and carik2 seat ke ketapi baru settle dengan cepat. Kalau kat Malaysia aku rasa ada yang tersungkur berebut rebut.
16 May 2009

Comments

keri said…
Gile ah entry ni mcm ditulis ngan penuh kebencian pada Man U. hahaha.
btw ur so lucky to be at such a big match and to witness such a grand ceremony. :p
whitelighter said…
Keri: Memang org2 manchester generally are cold and rude. Ini di komfemkan oleh member kitorg yg dok sana. And Man Utd, I dont hate them, I just love Arsenal and the way they play.

Popular posts from this blog

Kamus Loghat Muar / Tangkak

Triclub Doha Aquathlon 8

Hujan Emas di Qatar