Buang bayi dan Imam Bodoh

Sekarang ni banyak sangat kita dengar kes orang buang-buang bayi ni kan. Diorang ni memang kejam lah, binatang pun tak kejam macam tu. Malah lebih kejam dari pembunuh adik Nurin Jazlin. Ni sampai ada buang bayi dalam tong sampah sampai kena gonggong anjing. Buang dalam sungai, dalam longkang. Ramai pasangan yang berumah tangga yang tak dikurniakan cahaya mata, siang malam berdoa nak dapatkan anak, yang diorang ni dah lah tak yah belanja besar buat majlis kahwin, masa mengandung pun tak payah buang-buang duit jumpa doktor gi check up. Beranak pun tak yah tempah-tempah wad, mintak enject ephidural bagai tapi tak reti nak hargai. Kalau tak nak sekali pun bayi tu, tinggalkan lah kat tempat-tempat yang orang boleh selamatkan, macam kat surau ke, (surau yang confirm ada jemaah lah, bukan macam surau kat compound aku ni yg tak ada sapa pergi), depan wisma persekutuan atau mana-mana lah, tak pun depan rumah orang (macam cerita The Curious Case of Benjamin Button tu). Sekurang-kurangnya bayi yang tak berdosa tu masih ada peluang untuk hidup dan di sayangi.

Tiba-tiba aku teringat kes, satu Imam bodoh ni. Sembahyang tonggang-tonggek, janggut panjang sejengkal tapi pendek akal (rhyme la pulak). Kawan aku ni selalu buat part time ambik video pengantin. Ada satu majlis pernikahan kat Johor ni, pengantin perempuan ni adalah anak tak sah taraf. Boleh pulak Imam badigol so'od otak kecik macam semut ni pergi annouce siap pakai microphone sebelum majlis akad tu "Untuk pengetahuan, pengantin perempuan ni adalah anak yang tidak sah taraf, tetapi kita jangan lah menghina dia, kerana bukan dia yang bersalah, tetapi ibu-bapa dia. Jadi pengantin lelaki sanggup kah menerima pengantin perempuan ini setelah mengetahui kedudukan beliau sebagai anak tak sah taraf?" Masa kawan aku tunjukkan aku video tu, geram punya pasal ,aku rasa macam nak baling je video camera dalam longkang (tapi tu videocam kawan aku so tak jadik). Pengantin perempuan tu dah menangis teresak-esak.. bukan ke itu mengaib kan orang? Baik orang tak tahu satu majlis tahu. Tapi kawan aku ni dia edit video tu, so announcement tu dia censored. Tak tahulah itu tuntutan agama ke apa, pasal aku ni tak lah arif bab bab agama, tapi yang aku tahu, mengaib kan orang tu not cool.

Comments

Popular posts from this blog

Kamus Loghat Muar / Tangkak

Triclub Doha Aquathlon 8

Hujan Emas di Qatar